Svar på fråga!

ey, bea kan du inte lägga ut lite fakta om varmblod om du har ägt en sådant o sånt eller fakta om fullblods hästen det skulle vara väldigt roligt, om du la in en snutt om dom hästarna, du skrev ju att du inte hade något att blogga om men nu gädde jag dig ettt jätte bra TIPS! :D<3333333
-
Svar: Jo klart jag kan göra!
Vi har faktiskt haft några varmblod i våra dar och även ett fullblod.
Enligt min åsikt kan varmblod hoppa riktigt bra. Alla våra varmblod hoppade upp till
110cm banor utan problem. Dock har ju varmblod en mycket svår del. De har väldigt
svårt med vanlig gallop. De flesta har ju den ganska fyrtaktiga galloppen.
Hur har jag löst det?
-
Tränat varje dag på att korta hästen. Kort, samlad och långsam gallop försöka få
hästens bakben under sig. Om den kan gå liten och kort gallop betyder det att
den lagt "gallop muskler" vilket inte så många travare kan få.
-
Men som sagt, en travare har mycket svårare att få kortare gallop. Mitt tips
är att träna varje dag på kort gallop och att även kunna öka och sedan få tillbaka
den lugna galloppen.
-
Fullblod har jag dock inte så jätte mycket koll på, flera av mina kompisar har
fullblod och säger att träningen ligger bakom att lugna dom, göra saker i lugn takt
och inte stressa hästen. Ett fullblod som är stressat är inte att leka med. Dom
skulle lätt kunna ta sken iväg. Jag tror med ett fullblod att ta't lugnt och om de
gör saker rätt ska man alltid skritta hästen med belöning.

Kommentarer
Postat av: Lisa

Jopper är 75% fullblod, gaaalen häst säger jag :D

2011-05-27 @ 20:20:13
URL: http://lisavictorias.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback