Svar på frågestunden.

Svarar på frågestunden då jag har världens sämsta tålamod! :D
.
Anonym Undrade:
Kan du inte berätta mer om aladdin? om mål osv?:)
Svar: Innan jag svarar på denna frågan, så vill jag bara säga att det är väldigt tråkigt att
vara anonym. Berätta mer än gärna vem det är så får jag mer lust att skriva bättre svar!
Iaf mitt mål med Alle är att jobba igenom denna häst från topp till tå, få han till den mest
välgenom ridna häst som går att rida, precis som jag vill med mina andra hästar. Om han
håller d-ponny måttet skall jag framförallt börja hård-träna honom inför ungponny SM och
antagligen sälja han för den som vill köpa denna drömprins!
Om han inte håller d-ponny måttet ska jag skola om honom till Working Equitation häst och
om han dessutom växer över kommer jag behålla han som min egna, kanske t.o.m köpa han
av mamma när jag fyller 18år. Har inga mål med han, än så länge. Får se hur han utvecklas
med tiden.
Elsa undrade:
1) Kan du lägga ut en bild på Dansken? kan du lägga ut bilder på alla ridläger hästar?
Svar: Inom sin tid kommer bild på Dansken ut, vem vet, kanske redan imorgon! :)
Om jag ska vara ärlig. Orkar jag inte fixa bilder på alla just nu. Har inte den tiden.
Men har på några filurer här på bloggen redan, tjecka på dem här under!
Här är på fyra stycken förtillfället, vill bara säga att alla dessa är också hemma just nu! :)
2) använder du någon hjälptygel?
Svar: Jag använder martingal till Pinnochio i hoppningen. Annars rider jag oftast
neutralt.
3) hur ofta longerar du dina hästar?
När jag inte har tid helt enkelt. Då longerar jag dem i ca 15-20min, oftast förekommer det
bara under sommaren iom med sommarjobb.
4) lösdrift eller box?
Till mina hästar vill jag att det ska stå i box. Speciellt om de är klippta vilket Pinnen, Dansken
och Simba är, Sen är ju Trigo kortpälsad. Han får knappt någon vinterpäls.
5) vilka bett rider du helst på?
Gummibett och tredelat har jag på alla mina hästar. Gummibett på de yngre och på Pinnen
i hoppningen.
6) halvblod varmblod fullblod kallblod vilken gillar du mest?
Halvblod: Lämpar sig mest för det jag gillar, men samtidigt är det en ras jag ogillar.
Varmblod: Om jag hade fått och haft tiden, hade jag haft ett travstall. Det är nog en
av de saker jag hade velat testa mig på!
Fullblod: Vissa fullblod är så fina. Stora, snyggt byggda och muskulösa kroppar, men vissa
är ju puttesmå och taniga. Är lite emot sporten då det är mycket om att bara rida för att
vinna och man glömmer det hela "att det ska vara kul". Har sett fler filmer där de har tränat
hästarna så benen går av. Fruktansvärt.
Kallblod: Ska LÄTT ha ett kallblod när jag blir äldre! En äldrenordsvensk herre som man
bara kan kela och busrida med, å så gossigt! :)
7) kollar du på ponnyakuten?
Svar: Vem kollar INTE på Ponnyakuten? Jag tycker om det finns sätt att lära sig på,
varför inte ta del av de? Inte för att jag avgudar alla i programmet ellerså. Men tips kan
man alltid få! Eller?
8) var köper du dina hästsaker?
Svar: Gekås (och ni som inte fattar va det menas så betyder det ULLARED), köper nästan
allt där. Men beställler hem mycket också. Åker ibland till Horsefarm och Eriks i falkenberg med.
9) dressyr eller hoppning?
Svar: Beror HELT och hållet på hästen. Om jag sitter på en häst som brinner för dressyren och visar
framsteg på träningarna, klart att jag också tycker det är kul då! Nästan hela 2008 red jag ju
dressyr på Anastasia och tog in en MASSA vinster, då var ju det roligare än hoppningen.
Sen när jag fick Bellman märkte jag av hans passion för hoppningen, då blev det som blev roligt.
Nu måste jag nog säga att jag tycker att fälttävlan är roligast = alla grenar.
10) kan du lägga ut en bild på ditt stall?
Svar: Inom kort!
11) hinner du alltid med hästarna?
Svar: Tyvärr gör jag inte alltid det. Som tur är, har jag världens bästa kompis som hjälper mig
här hemma. Hon rider en utav mina hästar medans jag rider en utav mina, sen rider hon sin egna och
jag mina. Alltid skönt med en som kan hjälpa till!
12) brukar du rida krusella?
Svar: På sommaren så händer det. Krusella är den typen som aldrig kommer förändras åt det dåliga
hållet. Hon är pålitlig häst rullar på i vilket läge som helst. Trevlig häst må jag säga! :)
Sera undrade:
vilket bett är bäst att rida dressyr på?
Svar: Beror på din häst! :)

Kommentarer
Postat av: Madde

Visst följer dig nu :)

2012-01-04 @ 08:53:41
URL: http://duvetmadde.blogg.se/
Postat av: Alma

Absolut ingen kritik men där du får skriva om halvblod, varmblod, fullblod och kallblod reagerade jag på vad du skrev om kallblod.



Visst, det är himla mysigt med kallblod men det låter lite som om du inte vill träna hästen utan mest ha den som en mysig häst att kanske rida ut i skogen på.

Är det en fördom eller menar du mer på att NÄR du skulle titta efter ett kallblod så skulle du kolla mer på sällskapshäst än på en häst som kan "prestera"?

För att du vill ha en häst som det inte ligger sån press kring, typ.?

Hoppas du förstår hur jag tänker, skulle vara intressant bara att få veta :)



Föredrar själv kallblod mest. Red ett ungerskt halvblod dock som jag fastnade hårt för men tror det var en engångsföreteelse. Hon var inte alls så som andra halvblod jag ridit.



Sen, fråga åtta.. Jag läste; "Var köper du dina hästar?"

Haha, ibland är man för snabb med att avsluta orden man läser.

2012-01-11 @ 10:37:33
URL: http://svartlistad.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback